Re: Väldigt långsam fil/diskhantering?

Återigen, jag är ingen expert. Vi har ett switchat nätverk på 100Mbps där farten konstant ligger på 10 - 11 megabyte per sekund. Oavsett vilken tjänst vi kör. FTP kan vara snäppet snabbare än SMB eller HTTP, men i stort sett exakt samma hastigheter.

Har du kollat att NIC:s och allt verkligen rullar i full duplex 100Mpbs och att ingen switch mellan de två källorna tvingar ned det till något annat (10Mbps)?

Ligger problemet verkligen i nätverket och inte disken (man dd)? Om du får mer än 4MB / sek "lokalt" så vet du i alla fall att problemet ligger i nätet. Du har förresten inte något underligt nätverkskort där drivern strular eller är smått unsupportad?

Vi har lådor med ext2, ext3 ReiserFS och JFS men ingen skillnad i hastighet över nätet finns i dem... De klarar alltså alla mer än 100Mbps – dock SCSI, inte ATA. Men jag skulle bli förvånad om ATA inte kom upp i högre hastigheter...

Lycka till.

//d.