Från: Peter Carlsson [mailto:maillist.peter@home.se]
Skickat: on 2005-06-15 21:11
Till: debian-user-swedish@lists.debian.org
Ämne: Re: Boot över nätverk

Lars Bjarby wrote:

Hej!

> Kan rekommendera http://www.silentpcreview.com annars, byggde nyligen
> en otroligt tyst burk efter att ha följt deras listor med
> rekommenderade delar.

Ja, det är förstås ett bra alternativ. Men tanken var att
jag skulle kunna ha allt lagrat centralt på en server och
kunna boota upp valfritt operativsystem från en eller flera
datorer med liknande hårdvara.

Vinsten med att göra på det här sättet som jag ser det är
att verkligen alla filer är lagrade på servern. Man skulle
ju kunna ha endast operativsystemen på varje klient och
montera filsystem med gemensamma filer (dokument, mp3 m.m.).
Men då är det alltid något som installeras eller sparas
på någon av klienterna.

Sedan så behöver man bara uppdatera på en maskin (servern)
vilket gör att allt blir koncistent.

> RIS är väl mer ett installationssystem som kan sparkas igång bland
> annat via PXE och inte en variant av PXE. Det är iaf vad jag minns,
> pillade med det på jobbet 2001 eller så.

OK, och det handlar ju egentligen inte om en installation
utan bara om att få igång precis så mycket som behövs för
att man sedan ska kunna köra hela systemet över nätverket.

> Det är nog inte så mycket hjälp, men jag skulle tro att det är mycket
> enklare att få Linux att göra detta med lite handpåläggining än
> Windows; boota från en liten image som hämtas via PXE/TFTP och som
> sedan monterar filsystemet över NFS. Är ganska osäker på om detta är
> enkelt att göra under Windows.

Alltid trevligt med andras åsikter. Det får en att vidga
vyerna lite. Ja, det är säkert mer besvärligt med Windows
jämfört med Linux.

> Smidigare kanske vore att satsa på att boota från ett CF-minne eller
> dylikt?

Ja, det skulle nog gå, men jag skulle vilja slippa vara
beroende av att att något finns på klientsidan.

Får luska vidare. Tack för tipsen!

Mvh Peter