Re: Undring...

Hej,

> Jag har ADSL-uppkoppling(ZyXEL Prestige 660)med Telia så nätinstallation
> skulle väl funka.
> Hårdvara f.ö. är: Skrivare(Epson Stylus Color 440); Skanner(Epson
> Perfektion 3170),DVD-ROM(Hitachi GD-2500); CD-RW(Sony
> CRx160E;Bildskärm( PackardBell PnPLCDIS; 800x600 bildpunkter på XPERT
> 98/SV/).

Låter som om det mesta borde fungera... Bildläsaren är jag lite osäker över.
Det bör finnas information om den någonstans på http://www.sane-project.org/.

> Jag vill passa på att fråga dig om du har något svar på detta problem: När
> jag använder FIREFOX eller MOZILLA SUIT så blir viss text och bild på tex
> Aftonbladet "grötig,skivad", men när jag "skakar" sidan upp och ner så
> blir den normal. Detta fenomen inträffar aldrig med OPERA( suverän!) eller
> IE. Vad kan detta bero på ?

Jag tippar på grafikkortsdrivrutinen...
Är Mozilla-programmen de enda som lider av detta problem?

> Jag har ett program som heter PC-doctor for
> Windows, som visar att hela PC-systemet är OK utom SCSI-testet som

SCSI-gränsnittet påverkar nog inte så mycket... Om du ens har ett i datorn.

> Eftersom jag inte har någon aning om vad detta innebär
> så frågar jag dig, då både DEBIAN och UNBUTU tydligen använder sig av
> FIREFOX.

När du byter till GNU/Linux byter du samtidigt ut alla drivrutinr så risken är
rätt liten att problemet följer med. Observera att Opera även finns för
GNU/Linux om du nu har fäst dig vid det programmet.

> (PS. Jag är en nybliven pensionär som relativt nyligen har blivit
> intresserad av datorer och att stödja den fria utvecklingen av programvara
> och att ge MICROSOFT på huden...)

Kampen sprider sig :)

Då du är ny på det här (inget illa menat) rekommenderar jag verkligen Ubuntu.
Du kommer snabbt igång och så gott som allt sköts automatiskt under
installationen. Det enda som eventuellt kan ställa till det är
partitioneringen om du väljer att göra den manuellt, men det kan du kanske?
Ubuntu installeras dessutom med en trevlig uppsättning program så att du kan
bli produktiv meddetsamma. :)

Ladda hem http://releases.ubuntu.com/warty/warty-release-install-i386.iso och
bränn den till en CD-skiva eller beställ gratis (!) trycka CD-skivor på
http://shipit.ubuntulinux.org/.

Lycka till,

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>