Re: Aldrig swap?

On 2004-12-28 18:30:08 +0100, Fredrik Jonson wrote:

> Ett simpelt sätt att "testa" swappen är att helt enkelt starta så
> många program så att internminnet tar slut och kärnan tvingas
> swappa. Det är kanske dock en utmaning att hitta tillräckligt många
> program när man har en gigabyte internminne. =)

Det här pythonprogrammet fixar saken:

a = []
while 1:
    a.append(4711)

Det äter minne ganska långsamt, strax under en halv MB/sekund på min
maskin. Man kan säkert göra det effektivare. Om jag inte har
missuppfattat något om hur Python funkar borde i princip inget av allt
detta allokerade minne någonsin röras, vilket gör att det lämpar sig
väl att swappa ut.

--
Karl Hasselström, kha@treskal.com
      www.treskal.com/kalle