Re: Aldrig swap?

För att klargöra lite:

Kör jag thebridge under karamba ligger jag på kanske 1003/1012 MB men om jag kör systemtux så ligger jag på 257/1012 MB vilket känns mer riktigt. Kör jag Top i konsolen så ligger Mem på ca 1000 MB där med. Övriga värden visar likt? Vilket theme skall man lita på?

Hur kan jag se det "riktiga" värdet för cpu-load, swap etc enklast?