Keyboard Layouten ändras när jag startar om datorn

Keyboard Layouten ändras när jag startar om datorn.
Jag har den inställd på svenska, och på 105 tangenter men när jag startar om datorn så kan jag inte skriva å, ä och ö och den är då inställd på 104 tangenter eller på en annan tagentbordstyp.

Jag använder XFLD (live-cd som är installerad på HD). Den kör Debian Unstable. Jag kör den på en PC...

Jag har installerat om systemet, men fortfarande samma sak.

Hur kan jag ändra detta?
Om det inte går att ändra på ett annat sätt än installera ett annat system så struntar jag i det...

Kan man (om inget annat fungerar) hitta någon som kan skriva ett start-script som ändrar tillbaka det automatiskt?

/Ngawang