Re: Thinkpad fläkt går hela tiden

On Tue, Dec 21, 2004 at 08:48:28AM +0100, carl.westman@kendrion.com wrote:
> Kör en uppgraderad Mepis linux, kernel 2.6.7, på en Thinkpad r50p. Har
> googlat lite kring problemet med att fläkten går hela tiden men inte
> hittat nåt som jag känner är riktigt bra. Tips?

På min Acer Aspire 1310 (AMD Athlon-M) så måste man ha Powernowd
installerad för att den inte skall köra fullt ös på alla fläktar hela
tiden. När den är installerad så höjs/sänks processorhastigheten och
dylikt beroende på vilken last det ligger på processorn och så. Genom
denna kontrolleras även kylningen.

Jag gissar att det är en Intel-processor i din Thinkpad och i Windows
så brukar dylikt skötas av "Intel SpeedStep" eller något dylikt.

Jag föreslår att du testar något av följande Debian-paket (jag har
dock bara testat Powernowd!):

cpudyn - CPU dynamic frequency control for processors with scaling
cpufreqd - A speedstep applet clone
powernowd - control cpu speed and voltage using 2.6 kernel interface

--
.oO laban@krakpot.net Oo.