Re: chkrootkit

I mitt fall visade det sig att mozilla-firefox var orsaken till två dolda processer samt oläsbara mappar.

Studera nedan:

xxx@homer:~$ sudo  chkrootkit -x lkm
ROOTDIR is `/'
###
### Output of: ./chkproc -v -v
###
PID  3019: not in readdir output
PID  3019: not in ps output
CWD  3019: /home/xxx
EXE  3019: /usr/lib/mozilla-firefox/firefox-bin
PID  3020: not in readdir output
PID  3020: not in ps output
CWD  3020: /home/xxx
EXE  3020: /usr/lib/mozilla-firefox/firefox-bin
You have     2 process hidden for readdir command
You have     2 process hidden for ps command

(Nu stänger jag av mozilla-firefox)

xxx@homer:~$ sudo  chkrootkit -x lkm
ROOTDIR is `/'
###