Re: chkrootkit

http://www.whoppix.net/

distro of choise! :)
väldigt bra live cd!
/Lasse

kringla wrote:

Ok, det verkar onekligen lite skumt, men läste att ibland kan ps kontrollen visa fel
pga att processer kommer och går under tiden som chkrootkit kör. Då kan den uppfatta
detta och felaktigt rapportera dolda processer.

Vill inte riva hela installationen bara för att man får kalla kårar när man ser sånt här.

Om man däremot enbart kör "chkrootkit lkm" borde den inte visa något, men för vissa
personer har det i 2.6 kärnan rapporterats att man har någon LKM Trojan trots att man inte har haft det. Så frågan är om det är en trojan eller om det är något med kärnan.

Jag har andra versioner av 2.6 kärnan liggande så jag ska vid någon omstart köra en
äldre och kolla igen med chkrootkit.

Vad kan jag använda för bootcd för att leta efter intrång. Jag menar typ någon iso
jag kan ladda ned med bekväma funktioner färdigt :)
Har sett timos och en tysk "rettungs CD" men vill veta om det finns något mer avsett för
"forensic" analys.

[1] http://www.linuxquestions.org/questions/archive/4/2004/01/2/127748

On Mon, 20 Dec 2004 10:58:05 +0100