Re: xterm

debian-user-swedish@niklas.hoglund.pp.se:

> i RH så ändras xterm:s title-rad beroende på t.ex. vilket dir. man
> står i, någon som vet hur man får det så?

Genom att skicka rätt styrsekvenser. Jag använder följande i
miljövariablen PROMPT_COMMAND för att lägga in värdnamn och sökväg i
xterms titelrad från bash (värdnamn är väldigt användbart när jag
ssh:ar till andra maskiner, jag har samma kommando där vilket gör att
xterm-titeln justeras automatiskt):

  PROMPT_COMMAND="echo -ne '\033]0;$(hostname|tr A-Z a-z) ['\$PWD']\007'"

\033]0; (\033 är escape) är styrsekvensen för att börja ändra i
titelraden, \007 (bell) avslutar.

Det går även att sätta direkt i PS1, men då måste man lägga in
specialkoder för att få bash att förstå att tecknen inte skrivs ut på
den vanliga kommandoprompten, så att den inte räknar fel radlängd.

--
\\//
Peter - http://www.softwolves.pp.se/