Re: Flytta /home

On Mon, Nov 08, 2004 at 20:31 CET,
	 Ivar Alm <octo@acc.umu.se> wrote:
> Vilket är det smidigaste sättet att flytta /home? Gärna utan att behöva
> logga ut användarna. Om det går...

Hejsan,

du har fått en massa bra förslag för att flytta in datat på din nya
disk. Men där går det sen isär. Framförallt hur man rullar tillbaks om
något går fel.

Följande procedur följer jag för att försäkra mig om att allt gått rätt
till:

kasta ut alla användare
# mount /dev/nydisk /mnt/nydisk
# cd /home
# tar/rsync/vad som verkar bra
# mv /home /home.old
# mkdir /home
# vi /etc/fstab
/dev/nydisk /home reiserfs defaults 0 0
:wq
# mount /home
tillåt inloggning igen

I detta läger testkör jag sedan några timmar/dagar, vad som upplevs som
en rimlig period för att upptäcka fel. När den perioden är över raderar
jag /home.old.

Fördelar:

* Återrullningsplan finns eftersom den "gamla" datan inte raderas.

* Inget meck i /etc/passwd etc.

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |