Debians thunderbirdversion

Jag installerade thunderbird häromdagen med dselect. Tidigare har jag laddat ned det från mozilla-projektets webbsida och installerat manuellt. Efter några minuter börjar min hårddisk jobba som sjutton, stänger jag av thunderbird upphör det direkt. Detta har jag kunnat upprepa vid några tillfällen och det känns inte helt kul att den jobbar så hårt utan att jag vet varför. Jag blir nog skraj varje gång cron uppdaterar locates databas.

Har någon liknande beteende och vad är det som händer?