Usb-hårddisk

Hej!
Har just köpt en usb-hårddisk (maxtor 120Gig) jag vill få att funka som
backup-disk. Problemet är dock detta, om jag försöker kopiera filer till
usb-disken som ej ägs av en användare som root så får jag detta besked:
Cannot chown target file "/mnt/drive/* Operation not permitted (1).
Och om jag kopierar mina egna filer som user så stannar det ibland och det
blir I/O-fel, kollar jag då i /mnt så verkar det som om den har monteras av
och sedan försöker montera den igen som /mnt/drive1 ?????
Finns det någon som har någon erfarenhet av usb-hårddiskar som kan hjälpa?
--
Cattle die, kinsmen die, thyself too soon must die,
     but one thing never, I ween, will die,