Re: Highpoint Rocket 1520 SATA kort

On Wed, 22 Sep 2004, Petter Abrahamsson wrote:

> Hej,
>
> En kompis har precis köpt ett Highpoint Rocket 1520 SATA kort,
> http://www.highpoint-tech.com/USA/r1520.htm
>
> När han bootar datorn så verkar det som att den hittar kortet (HPT302)
> och de två SATA diskarna (/dev/hdi, /dev/hdk) som är kopplade till det.
> Men när man loggar in så är det precis som att diskarna inte finns.
>
> zion:~# fdisk /dev/hdi
>
> Unable to open /dev/hdi

Du vill inte använda de normala IDE-drivrutinerna för SATA-kortet, du
vill använda libata. Man måste alltså slå av "general IDE" och/eller
slå av detekteringen av ovanstående diskar:

lilo.conf:
append="ide2=noprobe ide3=noprobe hdi=noprobe ..."

I övrigt vet jag väldigt lite om den färdiga kärnan, jag har bara
kompilerat den själv.

[...]
> Nedan följer de relevanta delarna ur dmesg och även en lsmod.
[...]

Du ser i loggen att det är det vanliga IDE-lagret som snappar upp
diskarna.

--
patrik_wallstrom->foodfight->pawal@blipp.com->+46-733173956
                `-> http://www.gnuheter.com/