Alsa i jämförelse med ljudet i WindowsXP ?

Hur bra är Alsa egentligen om man ska jämföra med det ljud
som man kan få i WindowsXP? Jag har ett ljudkort som stöder
EAX 4.0 ex. finns det ens under Linux?

Jag har hört att ALSA ska vara riktigt bra, men jag har inte märkt
någonting sedan jag gick över från OSS. Mindre brus kanske??

När jag körde med OSS så körde jag med en 2.4 kärna,
nuförtiden så kör jag 2.6.5, det är inte det senaste, jag vet.
Men den duger.

Gjorde ett försök att kompilera upp 2.6.8.1 men resultatet
blev en jättedålig kärna som både var extremt slö och hela
textkonsollen var som bortblåst. Men jag ska göra ett nytt
försök senare. Det känns lite jobbigt att behöva gå igenom
typ 50 inställningar i kernel config innan man kan börja
kompilera. Samma sak varje gång. Kanske borde patcha
istället..

Björn Johansson