Re: Diskless problem

On Wed  8 Sep 2004 09:24, Fredric Larsson wrote:

> Låter ju intressant! Jo, jag vill boota min klienter, via nätboot,
> och  kunna köra olika program (som att surfa, skriva dokment, maila
> m.m.) under X-windows. Vilka program som ska finnas på klienterna ska
> jag kunna bestämma från servern, där klienternas rootfilsystem finns
> och som monteras som NFS-root.

För det första toppostar[0] du, snälla sluta med det. Dina inlägg
blir mycket lättare att läsa om du klipper ner det citerade
inlägget och svarar under det du citerar. När du inte behöver
citera, kan du klippa bort de gamla inlägget helt och hållet.

För det andra, om jag har förstått skolelinux lösning, så är den
LTSP-baserad. Det innebär att den disklösa klienten kör programmen
på servern direkt, klienten används bara för att rita upp det
grafiska gränssnittet. Det är inte riktigt samma sak som det du
ursprungligen pratade om, när man kör programmen lokalt men mot
ett nätverksfilsystem.

De två olika lösningarna har olika fördelar och nackdelar. Har du
en fet server och betydligt sämre hårdvara på klienten är nog
ltsp-lösningen bättre. Är klienten någorlunda kraftfull, kan det
vara bättre med den lösningen som beskrivs på debian wiki[1].

Jag har själv funderat på att göra en disklös arbetsstation. Det
finns inget mer irriterande än vinandet från hårddisken efter en
hel dags arbete vid datorn. Hur som helst, jag har fått intrycket
att diskless-paketet är övergivet och för tillfället inte
egentligen underhålls. Dessutom verkar det vara inriktad på woody,
inte sarge, så frågan är hur relevant det är. Däremot tror jag
att instruktionerna på [1] är någorlunda relevanta fortfarande.

Tyvärr har jag inte hittat någon riktigt guldresurs om disklösa
klienter med debian sarge ännu. Alla tips mottages tacksamt.

Förresten, du frågade om information om skolelinux lösning. Det
finns mer på skolelinux webbplats[2], bland annat en installations-
manual.

[0] http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
[1] http://wiki.debian.net/index.cgi?DiskLess
[2] http://www.skolelinux.org/no/documentation/manuals/driftbok