Re: locales

On Wed, 31 Mar 2004 01:44:26 +0200
Olle Eriksson <pt00oer@student.bth.se> wrote:

> Det kanske inte hjälper dig men har du testat localeconf (går att
> apt-gettas). Den innehöll lite förklaringar som jag tyckte hjälpte.

Japp, nu har jag lite bättre koll på det. Dock fungerar vissa saker vä
ldigt konstigt fortfarande. Kan dock börja med att visa outputen från
locale:

LANG=sv_SE.UTF-8
LC_CTYPE="sv_SE.UTF-8"
LC_NUMERIC="sv_SE.UTF-8"
LC_TIME="sv_SE.UTF-8"
LC_COLLATE="sv_SE.UTF-8"
LC_MONETARY="sv_SE.UTF-8"
LC_MESSAGES=C
LC_PAPER="sv_SE.UTF-8"
LC_NAME="sv_SE.UTF-8"
LC_ADDRESS="sv_SE.UTF-8"
LC_TELEPHONE="sv_SE.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="sv_SE.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="sv_SE.UTF-8"
LC_ALL=

Problem:
1. Låt säga att jag ska skriva "Tåla" i console.
Trycker   Resultat
-------   --------
T         T
l         å
a         la

Märkligt! Funkar dock utmärkt i xterm

2. När jag listar filer i consolen så blir åäö fel på vissa(!) filer. I
xterm blir det fel på alla som har åäö. Detta resulterar i att vissa
program får problem att läsa in filen om de anges som argument till
programmet.

3. En annan konstig sak jag inte förstår mig på är att licq visade
svenska tecken när jag inte hade ställt in mina LC_*/LANG-variabler och
därför fick en_US.UTF-8 som default på LC_CTYPE och LANG tom. Nu när
mina variabler ser ut som ovan så visar den inte längre svenska tecken.
Går dock bra att skriva svenska tecken i meddelandena.

Snälla hjälp nån. Jag håller på att bli tokig. Måste nog säga att
tangentbordslayout/fonter är det mest problematiska och korkade i
unix-världen.