Re: Problem med Exim och Fetchmail

On Tue, 23 Mar 2004 18:42:46 +0100, Peter Carlsson
<carlsson_peter@home.se> posted to debian-user-swedish:
 > Då man skickar från sin maskin ut på Internet så gnölar den mottagande
 > SMTP-servern att "Domain of sender address root@debian does not exist".
 > Jag tror inte heller den skulle gillat gretchen bättre... Men jag måste
 > väl ha något som inte finns ute på Internet för att lokala brev ska
 > stanna inom mitt nätverk, men måste ha ett giltig namn när jag skickar
 > ut på Internet.

Det här är precis vad diskussionen hittills handlat om. Du skall
ställa in envelope sender till en riktig adress så funkar det bättre.
(Det är inte alla som gnölar men allt fler ju värre spamproblemet
blir.)

Exim plockar vad du råkar ha i /etc/hostname i brist på bättre men
rätt lösning är att ge Exim något bättre att jobba med. Som sagt
använder jag inte Exim aktivt så jag är nog inte rätt person att
berätta hur du skall göra men t.ex. qualify_domain ser ut att vara
något som du kunde försöka ändra. Det förutsätter som sagt att du har
en egen domän som du kan stoppa in där. En bra kompromiss kanske vore
att skaffa en bra och billig domän via dyndns.org eller nåt.

 > Tar detta till att börja med...

Du hade rätt många frågor, jag tror inte att någon kan eller orkar
svara på dem alla. Var det nåt viktigt så får du försöka på nytt ...

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cat<http://www.iki.fi/era/unix/award.html>http://www.debian.org/