Lite problem med Debian på laptop

Tjenare

Lyckades igår få igång sarge på min Acer Aspire 1312LC, men jag har
lite småproblem. Men jag har lite problem med batterimätaren i gnome,
närmare bestämt att den verkar inte märka när jag byter mellan batteri
och nätspänning. Startar jag om gnome så märker den det dock...någon
teori någon? (notera att den märker att batteriet laddas/laddas ur).
Jag har ACPI-stöd i kerneln och har acpid igång.

Fick i samma veva även igång ett äldre 3Com XJack 802.11b-kort
(3crwe62092a) med poldhu_cs-drivrutinen. Dock efter en hel del
meckande då något verkar ha bytt namn från kernel 2.6.0 och 2.6.3,
den rapporterade "unresolved symbol CardServices". Hittade dock en
source som var bifogad med Mandrakes 2.6.3-kernel som var modifierad
(jag lyckades inte gissa namnen på allt :) ). Hur som helst, själva
kommunikationen fungerar nu ypperligt. Problemet ligger i att jag inte
lyckas få Gnomes:s "Övervakare av trådlös länk" att fungera, den
hittar inte att jag har något kort. Kwifimanager hittar kortet och så,
men ser faktiskt för jävligt ut i Gnome..skulle helst ha något som låg
i panelen.

Sedan har jag en mer allmän fråga, finns det någon frontend till
ifup/ifdown för gnome? Vill lätt kunna avaktivera det trådlösa kortet
när jag inte skall använda det, utan att behöva gå ut i en terminal.

--
.oO laban@krakpot.net - 311885@ICQ Oo.