Re: DNS fråga.

On Thu 18 Mar 2004 16:13, Patrik Nordlund wrote:

> Jag _kan_ slå upp namn, typ www.google.com, från min maskin 192.168.0.2
> via min namnserver. På min dator 192.168.0.2 _kan_ jag även slå upp
> www.mindomän.nu.  MEN på alla andra datorer runt om i världen går det
> _inte_ att slå upp www.mindomän.nu, bara mindomän.nu(som ju går via
> dyndns's maskiner).

Det skulle nog vara betydligt mycket enklare att hjälpa dig att få
rätsida med vad du egentligen håller på med om du helt enkelt uppger
den riktiga domänen och korrekta ip-nummer i nästa mail.

Är den av typen egetnamn.mine.nu så är det ju dyndns.org:s domännamn
och sålänge de inte har delegerat uppslag av subdomäner till din egen
dns-server så är det ingen extern dator som har en aning om att du har
döpt dina egna datorer och att namnen finns i din dns-server.

För att öppna ännu en maskburk så verkar det som om du refererar till
ett icke-routningsbart ipnummer. Det är väl inte så att du försöker
koppla 192.168.*-ip:n till dina datornamn? Gör du det kommer det nog
inte fungera på ett meningsfullt sätt utanför inom ditt privata nät.

PS. Topposta inte, klipp ner det du citerar och svara under citaten,
    så blir dina inlägg lättare att förstå. Mer om korrekt citering:
    http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/usenet/brox.html
    http://www.i-hate-computers.demon.co.uk/quote.html

Tack på förhand!
--