Re: Hur anropa procmail?

Mikael Bergman wrote:
Har lite funderingar på hur jag ska anropa procmail in min .forward.
Jag har förstått att bara köra, typ

   |/usr/bin/procmail"

lämnar en del övrigt att önska. Såg någonstans någonting i stil med:

   |IFS=' ' && exec /usr/bin/procmail -f- || exit 75 #user

Jag har förstått att det på något sätt är ett snyggare sätt att se till
att avsluta om någonting går fel. Kan någon tolka ovanstående och ev
kommentera elller ge förslag på alternativa sätt.

Rätta mig gärna, men så här har jag fått för mig att det fungerar:

IFS talar om vilka tecken som används för att splitta fält, ungefär som FS i awk. I detta fall sätts IFS av (historiska?) säkerhetsskäl så ingen kan luras. Sen körs procmail. Om procmail genererar ett fel kommer exit att köras och returnera 75 till processen som startade .forward, gissningsvis sendmail. 75 betyder att sendmail ska köa mailet igen och försöka senare.

Logiskt? nej. Svart magi? ja.