Re: Uppstädning av installerade paket

On Wed, 2004-03-03 at 12:57, Peter Carlsson wrote:
> Hej!
>
> Har behov av att städa upp systemet lite och ta bort installerade
> paket som jag förmodligen inte behöver. Finns det något bättre
> program än dselect att använda?

Jag fick för inte så länge sedan reda på detta:
  aptitude markauto '~slibs'

Det markerar alla lib-paket som ej nödvändiga under förutsättning att
inget annat paket använder dem.

Det tog bort ett 20-tal libbar som jag hade installerat manuellt i
samband med någon installation i tron att jag behövde de. Det kanske
inte gör så stor skillnad men det är skönt att veta att de är borta när
jag inte behöver dem. Om det finns risker med detta kommando kan säkert
andra svara bättre på.

Olle