Installera Debian på familj dator..

Tjenare :)
Jag hade tänkt att installera Debian på familjens dator, den är inte så
jätte bra och hade tänkt att använda XFCE..
Det som ska gå på den då är att,
1. Kunna spela Harpan, och div. spel som finns förinstallerade i windows
(finns det i debian?)
2. Lyssna på musik, XMMS
3. Surfa på internet..
4. Kunna dela utt skrivaren i nätverket så att andra datorer i nätverket kan
använda den.
5. Chatta på MSN
Då undrar jag om Debian har drivrutiner för dessa förinstallerade:

Grafikkort:      Nvidia RIVA TNT
Nätverkskort:    Realtek RTL8139
Ljudkort:        Aureal Vortex 8820
Skrivare:        HP-PSC 750 (har hittat drivrutiner), går på USB (blir det
nått problem?)
Brännare:        Aopen CRW 4852.

Kan lite om linux, men inte så jätte mycket då..

Jag använder desutom router så det ska vara DHCP till nätverkskortet.

Det jag är ute efter är då.
Kommer jag behöva leta skallen av mig efter drivrutiner?
Hur installerar jag en skrivare, hur delar jag ut den?
Hur delar jag ut mappar?

Är det nått mer som behövs veta, så hojta bara till?

Tack på förhand
Patrik Malmström