Wacombräde beter sig mystiskt med kernel 2.6.8

Jag har ett Wacom Penpartner ritbräde och under en 2.4-kernel fungerar det utmärkt att rita med. Dock får jag det inte att fungera perfekt med version 2.6.8 av kerneln. Systemet känner av den under bootprocessen och allt verkar fint, tills jag försöker använda den i x, då kan jag endast styra pekaren den översta centimertern av skärmen och ibland hoppar den ner korta snäpp längre ner på bildytan. Som ni förstår är alla fösök att rita med den därför ganska dödfödda. Jag provade samma ritbräde på en annan snubbes nyinstallerade sarge-system och hade samma problem där. Någon som har någon idé om vad det kan bero på och om det finns någon lösning?
- Andreas