Re: Rekommenderat filsystem

Har köpt mig en ny hårddisk på 200Gbyte och undrar
om någon kan rekommendera vilket filsystem jag ska
köra. Det lutar främst åt ext3 eller kanske ReiserFS.
Vad är det för för-/nackdelarna med de olika?

Jag har läng ekört ReiserFS och sedan version 3 varit väldigt nöj. Dock har jag gått över till XFS av flera anledningar. Det är rocksolid, nästan samma prestanda som ReiserFS och i vissa fall mer. Nyttjar CPU mycket mindre än ReiserFS... Samt har stöd för ACL.

En snabb koll på nätet ger att ext3 är betydligt
långsammare med standardinställningar än ReiserFS,
men det är inte skäl nog att välja något annat.

Ext3 anser jag är legacy, obsolete... Kanske jag har fel. Är dock oerhört nyfiken på ReiserFS4 samt ZFS från SUN om det blir Opensource.

Vet inte hur du skall använda din disk men om du skulle ha den som datadisk hade jag först lagt på LVM och sedan skapa de partionerna du behöver med en lämplig storlek... För att sedan öka med lvextend och xfs_growfs så kan du utöka under drift... Coolast.

OM det det är din rootdisk hade jag valt att skapa en partition för /boot med ext2 och sedan lvm+xfs.

Joakim Nordberg
Nordberg.org