Re: Mounta en s-ata disk?

On Fri, 26 Nov 2004 20:35:35 +0100
måns <ortner@gmail.com> wrote:

> Jag undrar hur jag mountar en s-ata disk i debian som är i filsystemet ntfs.
> Sen undrar jag också om det finns något sätt man kan göra ett "macro"
> som gör ett commando varje gång man loggar in i debian

Det är för det första ingen skillnad på SATA och vanlig (p)ATA när det
gäller mountning. IDE-diskar får beteckningarna

/dev/hda	Primary Master
/dev/hdb	Primary	Slave
/dev/hdc	Secondary Master
/dev/hdd	Secondary Slave
osv...

En siffra efter enhetsnamnet berättar vilken partition på disken du
menar. Så om första partitionen på ex hda (dvs hda1) är en
NTFS-partition så mountas denna exempelvis med

mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt

~/.bash_profile exekveras vid inloggning. Lägg dina kommandon däri. "~/"
betyder hemkatalogen för den aktuella usern.

/Reine