Re: Ljudtrubbel

Christoffer Sawicki:

Det låter som om det är en OSS-modul som laddas. Kör du kanske Linux 2.6 (där ALSA medföljer) på ena datorn och 2.4 på den andra?

Nej, 2.4-kärnor på bägge. Däremot kör jag Unstable på maskinen som jag inte får ljudet att fungera på och Woody på maskinen som har ljud.

Här säger den ALSA... Vilket skulle kunna förklara varför den hittar inte något.

Är det esd som försöker använda ALSA, som då inte min kärna stöder? Jag hittar inget i /etc/esound/esd.conf där jag skulle kunna ställa om det till något annat. Eller letar jag på fel sätt?

Förutom det jag antytt tidigare är det bara rättighetsproblem jag kan komma på.

Behörighet ska inte vara något problem (och jag får samma problem som root).

  $ ls -l /dev/dsp
  crw-rw----  1 root audio 14, 3 2002-03-14 22:51 /dev/dsp
  $ groups
  users floppy audio src staff