Re: Om .deb-filer

fredagen den 5 november 2004 12.54 skrev Love:
> Hej
>
> Som ständig newbie undrar jag lite om de här .deb-filerna. Jag vill
> installera GNU Alive och vet var jag tankar hem .deb-filen till det. Men
> jag vet inte hur jag får dpkg (eller är det apt?) att
> extrahera/installera filerna. Är det någon som kan tipsa mig om hur man
> gör, eller kanske lättare visa på någon howto/FAQ eller liknande där det
> kort beskrivs hur man egentligen gör?
>
> mvh
> Love
På debians hemsida har du dokumentation om både apt och dpkg. Har du laddat
hem filen installerar du enklast genom att som root köra #dpkg -i filnamn* i
katalogen där du laddae ner filen alt. skriva in hela sökvägen före
filnamnet.
--
Cattle die, kinsmen die, thyself too soon must die,
     but one thing never, I ween, will die,