Re: PHP 4.3.4

Torbjörn Svensson <azoff@se.linux.org> wrote:
> [...]
Vilken release kör du?

> Du kanske kan använda dig av checkinstall? Det funkar som så att du
> kompilerar programmet som vanligt, men istället för att köra 'make
> install' kör du 'checkinstall' vilket i sig kör installen, men där är
> ett annat program som kollar vad som installeras och var. När listan
> finns så skapar checkinstall ett .deb paket av alltihop.
Jag avråder verkligen från checkinstall...

> Annars kan du gå och ta sourcen från unstable och kompilera den, för jag
> antar att du inte har unstable på burken som skall ha php?

1. Tanka hem såsen till senaste paketet från unstable och dess beroenden:
apt-get source php4 && apt-get build-dep php4
(har du inte tillgång till alla build-deps kan du behöva leka med debian/
control eller bygga dem också)
2. Ställ dig i katalogen och kör uupdate med den nya källkoden som parameter.
cd php* && uupdate ../php*4.3.4*.tar.gz
3. Bygg paketet.
debian/rules binary

Observera att det är ungefärliga instruktioner.

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>