Re: Installation

On Fri, 31 Oct 2003 22:23:10 +0100 (MET), Andreas Farre
<d00farre@dtek.chalmers.se> posted to gmane.linux.debian.user.swedish:
 > Jag har en Toshiba Tecra 540CDT, och det är Debian 3.0 rev1 jag försöker
 > installera.
 > Jag klarar av att boota från cd-rom, jag lyckas dela upp partitioner,
 > initera swap och linuxpartitioner. Sedan dyker det upp problem när jag ska
 > installera kernel då min cd (som jag bootat från) inte går att ange som
 > källa.

Varför inte? Utan att känna till din Toshiba (är den gammal? Vilket
slags CD-station har den?) kan man spekulera att om du inte lyckas
komma åt CD:n efter boot så kan det bero på ungefär tre olika
faktorer:

 1) CD:n finns men har "fel namn". Om installeraren föreslår /dev/cd
    så prova t.ex. /dev/hdc i stället om du har en IDE-CD. (Varför ack
    varför kan installeraren inte lista ut det här själv? Nå, det är
    väl på väg i Sarge får man hoppas.)

 2) Den kernel du bootar med har inte drivrutiner för CD:n. CD nummer
    ett innehåller ett antal olika kärnor, prova med bf24 eller idepci
    om den "vanliga" kärnan inte fungerar. Då får en lista över vilka
    som finns genom att trycka på någon av funktionstangenterna (f3
    vill jag minnas) genast på den första skärmen då installeraren
    startar.

 3) CD:n är konstig och det går inte att komma åt den över huvud taget
    från Linux efter boot. Då kan du t.ex. plocka ur hårdskivan och ta
    och kopiera över hela CD:ns innehåll på en annan maskin som är
    bättre utrustad. (Det är vad jag hag gjort med min Tosh Libretto.
    Se <http://www.iki.fi/era/unix/libretto.html> som dock är en rätt
    gammal sida -- jag fyller gärna på med detaljer vid behov.)

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cat<http://www.iki.fi/era/unix/award.html>http://www.debian.org/