Re: (lite OT) åäö i DNS namn

fre 2003-10-24 klockan 09.38 skrev joakim:
> Hej!
>
> jag har en kund som har registrerat ett domän namn med åäö i och jag vet
> f~n inte hur jag ska enabla våra DNS:er för det.
> vår primär DNS är dessvärre en MS 2K maskin (det är inte mitt fel :-) )
> och sekundär är en Gentoo med DJBDNS. är det någon som vetr hur man
> enablar åäö på dessa DNS:er, vore mycket tacksam för hjälp, har
> google:lat som bara den utan resultat.... :-(

Hej!

Det är den ACE-kodade formen du ska lägga in i DNS.
För domänen räksmörgås.se. ska du t ex lägga in: xn--rksmrgs-5wao1o.se.
i din DNS server.
Mer information om NIC-SE och IDN finns på:
http://www.nic-se.se/external_pages/nic-se_kampanj_IDN/5.htm

För att konvertera ett domännamn kan du gå till:
http://www.nic.se/teknik/idnconvert.shtml
Du kan också köra mdnconv från packetet mdnkit (jag råkar vara
maintainern)
mdnconv
dittdomännamn.se
xn--dittdomnnamn-mcb.se