Re: Exim + SpamAssassin

> har börjat få lite mycket spam nu tycker jag

Visst har det ökat det senaste halvåret? I alla fall för mig.

> så jag hade tänkt att
> installera SpamAssassin (eller motsvarande om någon har något bättre att
> rekomendera). Min fråga är mest bara är det något jag bör tänka på något
> som kan strula, ev. en engelsk/svensk howto. googlade lite på det utan
> att hitta det jag ville?

Det finns två saker som många har haft problem med vad gäller SpamAssassin:

1. SpamAssassin kan ställa frågor till onlineresurser med t.ex. svartlistade SMTP-servrar för att filtrera ut spam effektivare. Men denna kolla kan ta lång tid, och många stänger av den och använder bara det bayesianska filtret.

2. SpamAssassin är skrivet i Perl, och nyligen tog Perl steget till utf8. Vissa har rapporterat att man varit tvungen att explcit be SpamAssassin återgå till en enklare kodning, t.ex. iso8859-15, eftersom utf8 gjorde SpamAssassin extremt slött.

Mvh

Fredrik Persson