Re: Skapa debian-paket av egenkompilerad kernel

On Fri, 25 Jul 2003, Emil Stenqvist wrote:

> Jag har lite små funderingar om hur man "bör" göra gällande
> kompilering av egen kärna i Debian-system.

Det finns inga bör. Du kan göra som du vill. Besvärligt va? =)

> De flesta jag kommit i kontakt med har helt enkelt kompilerat
> kärnan som vanligt, kopierat den till /boot [osv].

Jag skulle tro att de flesta som gör så gör av gammal vana samt
kanske för att de inte känner till make-kpkg.

> Här om dagen läste jag om ett verktyg som hette make-kpkg för att
> skapa Debian-paket av sin egenhändigt kompilerade kärna.

Sedan jag fick reda på att make-kpkg existerade använder jag
uteslutande den metoden. Jag har inte hittat några argument till
varför man inte skulle vilja ha just sin hemmabyggda kärna i
paketregistret precis som alla andra installerade program. Det
är ju så smidigt när du sedan vill ändra inställningar eller
patcha kärnan och behöver uppdatera.

--
Fredrik Jonson