Re: usb cdbraennare HP 8200 cd-writer series

On Sun, 13 Jul 2003, Harald Meyer wrote:

> hejsan, foer ett tag sedan infoerskaffade jga mig en begagnad
> laptop, med den medfoeljde en usb-braennrare, den hittas av datorn,
> naer jag startar den, osv. men sen vet jag inte hur jag hittar den
> i systemet, hittar inget i /dev/scsi/ eller i /dev/usb, eller i
> /proc/. Devicen hittas, identifieras, men jag kan inte hitta en
> laenk/liknande foer den i /dev/ koer devfs, vet inte om det kan
> vara det, det aer ju bara loejligt, om det ska vara det..

Vad menar du med att det inte finns en länk till den? Syftar du
på /dev/cdrom så får du nog skapa den själv. Om du tex kör
'cdrecord -scanbus' så får du upp en lista på alla cdrom-enheter.
Om du i den listan hittar en rad med ' 0,1,0 "hp 82xx bla bla"'
så vet du att det är den första scsi-cdrommen som är din usb-cdrom.
Skapa då en länk såhär: 'ln -s /dev/scd1 /dev/cdrom'.

Om du kör devfs så kan det vara så att du istället ska länka från
/dev/scsi/host0/bus0/target1/lun0 eller något liknande. Jag har inte
så bra koll på devfs.

--
Fredrik Jonson