alsa problem

mitt problem er foljande:

jag har installerat och configurerat alsa for mitt ljudkort men enda sa ner jag kor igang alsaplayer seger den att den inte kan ladda alsa och derfor provar med default..och ljudet startar.
med mplayer kan jag se att det er oss somm startar upp och enda mojligheten att fa igan alsa i mplayer er om jag redan oppnat lat oss sega en mp3 fil och med en ny terminal oppnar en annan fil som da seger att /dev/dsp er busy och alsa kor igang.

jag formodar att oss er satt som default foljt av alsa men fragan er hur jag setter alsa som default for alla mina aplikationer?????

Tack pa forhand