initrd, xandros och ny kernel

#include <greetings.h>

Jag kör Xandros på min Dell Latitude. Som ni kanske vet är Xandros en
dist byggd på Debian.

Nu vill jag byta ut den kärnan som xandros tvingat på mig, men det har
visat sig svårare än vad jag trodde. Har byggt och patchat kärnor i
några år nu, men aldrig stött på liknande problem förr.

Problem #1:
Eftersom min dator inte har någon jätteexotisk hårdvara, så ville jag
slippa göra en kernel "the debian way", och därmed bespara mig en
initrd. Efter att kärnan är byggd så installerar jag den med lilo. Den
bootar fint, ända tills den säger: "Warning: unable to open a initial
console.". Disken tuggar en stund till, och till slut stannar den. Inget
händer på skärmen.

Problem #2:
För att fixa problem 1 provade jag att köra med initrd, och använde
make-kpkg istället. Den bråkar med mig och skapar ingen initrd.img!
Symlänken finns där, men inte filen.

Har någon nått tips?

Andrés