Re: problem med d-link nätverkskort

At 10.28 +0200 03-04-17, Jenny Nordgren wrote:
Nu har jag iofs kastat in en annan dist sålånge, men lspci  sade när
jag kollade: (ur minnet)

Via Tehnologies, unknown device,  och  en siffra, 3086 om jag minns
rätt, men inte helt säker.

Kortet är ett *D-link DFE-530TX 10/100 PCI *

Det kortet stöds av via-rhine

Ingen av de nätverksmoduler som finns i listan via modconf fungerar
att installera, vissa av uppenbara skäl, men de som borde fungera
(och specifikt via-rhine som Knoppix väljer och som funkar utan
problem) ger bara "device or resource busy" som svar.

Antingen har du en gammal via-rhine eller så är det något i kärnan
som lagt beslag på kortet.
Så, vilken kärna kör du? Dyker det upp något meddelande i uppstarts
infon (dmesg)?
DFE530TX har funkat perfa här hos mig under allt utom potato, där var
jag tvungen att byta till en modernare drivis.. men det var länge
sedan, men jag vill minnas att jag hade 2.2 kärnan på den tiden, nu
kör jag endast 2.4 kärnor...

modprobe via-rhine ger samma, förstås...

/J

mvh
/Örjan