Re: Svenska bokstäver i X

On Wed, Apr 02, 2003 at 11:20:10AM +0200, Erik Hedvall wrote:
> Tack! Att välja svenska som språk i gdm löste problemet, både för
> terminaler, java och för att klipp-och-klistra till emacs. Lite klantigt
> av mig att inte se språkmenyn som fanns i gdm... jag fattar det som att
> språkvalet i gdm går före det man valt som standard med
> "dpkg-reconfigure locales", och för mig valde gdm C eftersom jag inte
> ändrat något?

Jag tror att gdm sätter LC_ALL till det man väljer i menyn, så det
kanske sätts efter standardinställningen som locales-paketet gör.  (Det
här är bara en gissning från min sida.)

> Nu ett lyxproblem: Jag vill att svenska bokstäver ska fungera, som de
> gör nu, men inte att alla meddelanden ska vara på svenska. Visserligen
> är "arbetsytebytare" en tuff översättning... äsh, jag tror jag behåller
> svenskan ett tag. Men om någon råkar veta...?

Se till att LC_MESSAGES är det språk du vill ha meddelanden på och
LC_CTYPE det du vill ha teckenuppsättningen på.

--
                                                Niklas