Re: filsplittningsprogram

On 2003-04-02 11:38:21 +0200, Alex Polite wrote:

> Intressant problem. Skall du ha det till något särskilt eller är
> intresset mer teoretiskt motiverat?

Jag visste hur man gör nummer 2 (man interpolerar polynom över en
ändlig kropp), och insåg rätt kvickt att om man kunde göra 1 och 2 så
kunde man göra 3 också. Efter nån timme eller två kom jag på att även
1:an kan fixas med polynom över en ändlig kropp, om man modifierar
tekniken lite (tyvärr var algoritmen redan uppfunnen; en smärre
modifikation av den heter Reed-Solomon nånting).

Från början motiverades jakten på program av en önskan att sprida
backupkopior av mina GPG-nycklar och sånt på ett säkert sätt, men när
jag hade tänkt tillräckligt på idén verkade den så lockande att jag
bestämde mig för att implementera lite själv ifall det inte fanns
något befintligt program som gjorde allt redan.

Jag har tyvärr inte hittat något program som insett att de tre sakerna
är väldigt lika och hör hemma i samma program, som bara får lite olika
kommandoradsparametrar (split med eller utan garanti att för få delar
inte avslöjar nånting alls, split i delar som är mindre än eller lika
stora som originalet, återskapning av originalfilen utan att
användaren behöver bry sig). För den extraparanoide kan man även tänka
sig att delarna innehåler varandras hashvärden, så att man vet att om
en del inte har modifierats så kan man peka ut precis vilka andra
delar som fienden har modifierat.

--
Karl Hasselström, kha@treskal.com
      www.treskal.com/kalle