Re: filsplittningsprogram

Karl Hasselstrom <kha@treskal.com> writes:

> split delar upp en fil på X bytes i k delar på X/k byte styck, på ett
> sådant sätt att alla k delarna behövs för att återskapa
> ursprungsfilen. Det ger ingen redundans, och hindrar inte en fiende
> som fått tag på några få delar att delvis återskapa ursprungsfilen.

Med andra ord vill du ha en splitter som stödjer kryptering och paritetdata
i delarna. Jag känner inte till nån sån, men är intresserad ifall du hittar
någon.

Winrar har ju möjlighet att skapa ett PAR archive tillsammans med det
splittade RAR arkivet där paritetsdata finns och har man bara det kan man
återställa arkivet med bara en bit av RAR arkivet.

Jag vet inte exakt hur det funkar, och hur mycket man behöver av rar
arkivet för att paritetsdatan ska vara till nån nytta.
Har aldrig använt det bara sett att det finns.

Det är nog inte omöjligt att göra en sån splitter i vilket fall.

Johbe

--
   Calculon: I was all of history's great acting robots: Acting Unit 0.8,
   Thespo-mat, David Duchovny!