Re: Tunna klienter

måndagen den 24 mars 2003 22.19 skrev Karl Hammar:

> Jorå.

<klipp>

> starta X på arbetsplatsmaskinen:
>
> $ X -broadcast

Hur startar man det lämpligast automatiskt (kör standard debian och ej LTSP) ?
Jag har provat att leka runder med lite olika varianter, men har inte fått
någon att fungera :-(. Då jag manuelt vid prompten skriver :

$ X -query <serverns adress>

fungerar allt klockrent, precis som det skall. Men då jag försöker med XDM
blir det bara pannkaka. Den bästa lösningen jag fått fram är att skriva

:0 local /usr/X11R6/bin/X -query <serverns adress> -I

i /etc/X11/xdm/Xservers. Då kommer kdm som körs på servern upp och man kan
logga in. Men efter c:a 1 minut stängs tyvärr X ner på klienten utav någon
anledning. Har hittat följande felmeddelande i xdm.log, men jag vet inte hur
jag åtgärdar problemet.

AUDIT: Tue Mar 25 16:03:32 2003: 1068 X: client 3 rejected from local host
  Auth name: MIT-MAGIC-COOKIE-1 ID: -1
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key

Om någon vet hur man fixar det är jag djupt tacksam :-)

> Det är kul och inte så svårt. Vad ska du ha dem till.

Bortsätt ifrån automatiskt uppstart gick det faktiskt väldigt lätt, trodde det
skulle vara svårare. Som det är just nu är det endast en gammal pentium som
skall göras om till arbetsstation. Inga märkvärdigheter. Tyckte att det var
ett ypperligt tillfälle att lära sig grunderna för tunna klienter, även om nu
nätuppstartningsdelen kvarstår.

Tack för hjälpen :-)

MvH
	Martin