Re: installera javastod, via apt-get

On Sun, 23 Mar 2003 [03:52],
    Harald Meyer (sinaen@linuxmail.org) wrote:

> for ett tag sedan var det uppe pa tapeten har hur man skulle gora for att fa javastod.
> Det var nan som skrev en apt-source lank, som sade sig ha java-sakerna i debianformat/paket.
>
> vilka jag forsoker installera:
> j2re1.4
> j2sdk1.4

Lägg till:

deb http://www.tux.org/pub/java/debian sid main non-free

i din sources.list, sedan är det bara att apt-getta dem.

> men alltid blir dpkg config error..
> natt med att den ska lanka mozilla-cvs, vilket jag inte verkar ha,

Mozilla-cvs? Jag brukar köra mozilla-snapshot.

> kan nan forklara for mig hur jag ska gora, o hur jag ska fixa javastod sa att det funkar,
> pa ett begripligt satt, detta ar natt jag fatt klara mig utan lange, men velat ha anda.
> det ar ju irriterande nar man kommer till en hemsida som har java, o browsern sager "Nej!"

Sedan gör man som det står i README för java-pakteten. (här för att
globalt använda java som ett plugin)

    su # become root
    % ln -s
    % /usr/local/j2sdk1.3.1/jre/plugin/i386/mozilla/javaplugin_oji.so /usr/lib/mozilla/plugins/

Var sdkn ligger beror ju givetvis på om du använde paketen eller om du
laddade hem en java.

/d

--
... david röhr              |      o_
.. unix systems consultant  | o/  /\   Solaris, AIX, HP-UX