Re: help DT G3 Old Family

> Tack för svar.
> Jag vet inget om protokoll, men det är en HP LaserJet 2100 TN
> ansluten via Ethernet.
>
> Jag plockar ned listan och läser där, konstaterar dock att min
> kompentens är lägre än vad som förväntas...  ;-)
>
> Men, man skall inte ge sig...
>
> /Hans

HP LaserJet 2100 TN är en pcl6 skrivare med en JetDirekt-nätverkskort.

 1. pcl6

De flesta program i Unix förväntar sig och genererar postscript.
För att omvandla från postscript till pcl, använd gs som i:
http://lists.debian.org/debian-user-swedish/2003/debian-user-swedish-200303/msg00069.html

 $ cat /usr/local/sbin/pcl.filter
 #!/bin/sh

 DEV=pxlmono

 gs -sPAPERSIZE=a4 -q -dSAFER -dBATCH -dNOPAUSE -sDEVICE=$DEV -sOutputFile=-  -

Lämplig DEV (pxlmono för denna skrivare) ovan fås genom att gå till
 http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi
och söka sig fram till rätt skrivare.

 2. Nätverkskontakt med skrivaren

Om nätverksanslutna skrivare, se:
 http://www.linuxprinting.org/howto/network.html

Om du använder lpd, prova med denna printcap-fil:

 lp|pcl6|hp_2100tn|HP 2100TN:\
 	:mx#0:sh:rp=raw:\
 	:sd=/var/spool/lpd/lp:\
 	:if=/usr/local/sbin/pcl.filter:\
	:rm=:

men fyll i skrivarens adress efter ":rm=".

För mer info, sök gärna info på http://www.linuxprinting.org/.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sweden                       070 511 97 84        Linux/Unix konsulting