> [...]
>   > http://www.linuxprinting.org/ tar upp vilken drivis (DEV ovan) som
>   > passar till vilken skrivare.
>   >
> Mmm, och nu tror jag att det är gimp-print-ijs som jag ska ha.
> Installerade den och fick fortfarande kod-utskrift. Nu vet jag inte
> riktigt vad som är fel (fortfarande) men jag *tror* inte att jag ska
> behöva göra printcap-filer och pcl-filter när jag kör cups. Det där ska
> cups liksom klara av själv tror jag. Gå runt till och med. Jag har inte
> ens någon printcap-fil. Är det helt fel. (Jag tror inte det). Tack i

Vad du kan göra är att använda filtret för att testa skrivaren.

  $ cat rutor.ps
  %A4: 210 297mm
  %72 per tum, 72/25.4 per mm
  /a 72 25.4 div def
  a a scale
  0.2 setlinewidth

    20   20 moveto
     0   20 rlineto
    20    0 rlineto
     0  -20 rlineto
   -20    0 rlineto
  stroke

    20   20 moveto
     0  257 rlineto
   170    0 rlineto
     0 -257 rlineto
  -170    0 rlineto
  stroke

  showpage
  $ pcl.filter < rutor.ps > /dev/lp0

Sedan när du ser att porten-skrivaren fungerar kan du undersöka vad som
är fel med cups/gimp-print.

>   >
>   > PS. Eurocity, vad är det för ställe?
>   >
>   Det är det här:
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/2115938.stm

Aha, Haparanda+Tornio.

> --
> Adam Huuva
> V:a Esplanaden 11   -   953 37 Eurocity   -   Sweden, Finland
> Phone: +46-922-10599     -      E-mail: aatami at home dot se

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sweden                       070 511 97 84        Linux/Unix konsulting