Re: Kopia av Debian-installation

On Tue, Mar 11, 2003 at 12:05 CET,
	 Patrik Wallstrom <pawal@blipp.com> wrote:
> Jag sitter här med en befintlig installation av en Debian på en
> 20Gb-disk. Planen är att byta ut den lilla disken mot en betydligt
> större 120Gb-disk, utan att installera om. Jag vet att jag läst lite
> tips på hur man gör, men jag hittar dem inte nu. Någon som har några
> ideer om hur man bör gå tillväga för att göra en ren flytt av allt?

Det finns flera tillvägagångssätt, men här är min favorit:

1. Fixa till den nya disken med filsystem och allt
2. Montera det nya, tomma root-filsystemet på t.ex. /mnt
3. Om du ska ha mounts för t.ex. /usr montera dem på /mnt/usr etc
4. Kopiera filerna:
	# tar --preserve -c <de flesta katalogerna i /> | ( cd /mnt ; tar xv )
5. Skapa /mnt/tmp, /mnt/proc och eventuellt /dev
6. Redigera /mnt/etc/fstab och bootloaderns configfiler
7. Stäng av maskinen
7. Plocka ut gamla disken, alternativt byta plats på diskarna
8. Starta och hålla tummarna

Det är iaf så jag brukar göra, kanske finns det enklare metoder, men den
fungerar för mig.

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |