Ljud som inte vill ta sig ut ur laptop...

Okej, nu vet jag inte vad jag ska pröva längre.

Min DELL Latitude L400 kör sarge, och jag får inget ljud ur den. Rättigheterna på /dev/dsp /dev/audio är satta till allt för alla, och både ogle och xmms spelar glatt filer, (ogle vägrar spela dvd:er om den inte kan öppna ljud-drivers, så nånting måste vara rätt när ogle funkar) men inget ljud hörs. Har försökt konfa med sndconfigure, och den hittar ljudkortet men test-ljudet hörs inte.

Lustigt nog så slutade ogle fungera pga ljudfel efter att jag meckat lite med rättigheter på ljud-devices och kört sndconfigure, men efter en reboot funkar det igen (förutom att det fortfarande inte låter nåt förstås)

Ja, jag har ändrat volymen, hjälper inte. (använder aumix)

Är det högtalarna det strular med (nej hörlurar funkar inte bättre det) eller är det något alldeles uppenbart jag glömt?

Jag hade ljudet fungerandes tidigare, men kan inte komma på vad som kan ha ändrats sen dess, eller vad tusan det var jag gjorde för att få igång det.

/Jenny