Re: Re: CD-brännare - Vi måste göra något åt det här!

<långt gnäll>

> Jag håller med (så var det sagt).
>
> Jag får en IDE-brännare nu i veckan, och ska dessutom hjälpa en kamrat
> att få igång sin IDE-brännare. Finns det åtminstone en HOWTO som går
> att peka på någonstans?

Ja, och den howton är en del av problemet. Den är nämligen urgammal. Här är den:

http://www.tldp.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO.html

I korthet så kompilerar man en kärna med SCSI-stöd, och under block devices finns sedan en ide-scsi-modul som fejkar att din IDE-brännare är en scsi-brännare. Det här måste man göra eftersom alla userspaceprogram utgår från att brännare alltid är SCSI. (Vilket kanske var sant någon gång för länge sedan men inte nu längre.)

Sen är det det här förbannade småpillet; man måste se till att ladda ide-scsi-modulen vid uppstart, man måste se till att cd-brännaren accessas dom /dev/scd0 ist.f. /dev/hdc osv. Det innebär juckel i /etc/fstab och lite annat, symlänkar under /dev bland annat.

Det ska inte behöva vara så! Det här är inte SVÅRT att göra automagiskt, det behövs nog bara sparka lite arslen här och var.

/Fredrik