Re: Re: Stora problem med Promise Ultra 100 TX2 (PDC20268)

Jag vet inte om det är brukligt att svara på egna inlägg, men ändå... det här
med Promise Ultra100TX2 verkar helt enkelt inte fungera. Jag vill ha eran
uppfattning om det kvalificerar för att postas på lkml, eller var man ska ta
upp en sån här sak.

Nu har jag kollat; jag har det senaste bioset. (Tack och lov, så slapp jag
rota rätt på en floppy i förrådet.)

Felet ligger alltså inte där.

> Jag är på jobbet och har inte namnet på moderkortet på rak arm, men det är
> ett SiS5513-chipset i alla fall.

Moderkortet är ett SI56P AVIO, från ett företag som heter Elitegroup. Det är
ett SiS5513 chipset på, som sagt, men jag har inte lyckats hitta någon manual
på nätet.

För övrigt sitter det en Adaptec 1542 SCSI-kontroller i en ISA-plats, och ett
NE-kompatibelt nätverkskort i en annan ISA-plats. Se nedan för
irq-tilldelning...

> Från Richard:

Nu har jag ju inte flera kort, utan endast ett. Men det envisas med att
använda samma IRQ för bägge IDE-kanalerna. Här är output från 'cat
/proc/interrupts

           CPU0
  0:      37271          XT-PIC  timer
  1:        195          XT-PIC  keyboard
  2:          0          XT-PIC  cascade
  7:       7795          XT-PIC  ide2, ide3
  8:          3          XT-PIC  rtc
  9:       6841          XT-PIC  aha1542
 10:        174          XT-PIC  NE2000
 14:      32145          XT-PIC  ide0
NMI:          0
LOC:          0
ERR:          0
MIS:          0

Som ni ser så sitter promisekortets båda kanaler på IRQ 7 just nu. Jag har
flyttat runt dem genom att pilla i moderkortets biosinställningar. Jag har
haft dem på 7,11 och (delat med ide0) 14. Samma resultat överallt.

Jag har *inte* försökt att byta PCI-kortplats (datorn står så jäkla illa
till) men det borde väl inte spela någon roll, eftersom jag antar att det är
ekvivalent med att byta IRQ?

Jag har en känsla av att om promisekortet kunde luras att använda separata
IRQ för sina båda kanaler, så skulle det gå mycket bättre. Men hur får man
till något sådant??

Till saken hör dessutom att jag provat med följande kernel-options både på
och av, i olika kombinationer:

CONFIG_IDEPCI_SHARE_IRQ=y
CONFIG_PDC202XX_BURST=y
CONFIG_PDC202XX_FORCE=y

För att rekapitulera, problemet är alltså att två hårddiskar på ett och samma
Promise Ultra100TX2-kontrollerkort (PCI) inte kan accessas, samtidigt, för då
dyker det här upp på dmesg (och i /var/log/messages), och maskinen fryser
helt 10-15 sekunder:

----
PDC202XX: Primary channel reset.
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_lostirq func only: 13
hde: lost interrupt
PDC202XX: Secondary channel reset.
ide_dmaproc: chipset supported ide_dma_lostirq func only: 13
hdg: lost interrupt
----

Diskarna är master på varsin kanal, och det hänger ingenting annat på
kontrollern.

Nu har jag verkligen tömt mitt förråd av ideér och provat allt som
föreslagits här på listan. (Utom att byta PCI-plats.)

Jag har dessutom googlat mig trött på det här problemet, utan att hitta något
vettigt.

Om ni sitter och inte alls vet hur det här ska lösas, kanske ni har goda
uppslag på något annat ställe dit man kan komma med ett sådant här problem?
Ska jag maila maintainern för pdc202xx.c direkt kanske?

Tacksam för hjälp av alla de slag, och jag tackar dessutom för den hjälp som
jag redan fått.

Söderhamns-Tobbe, om du läser det här, vilken kernel kör du? Debian standard
eller hemkokt? Kan du maila mig din config i så fall?

Puh, vilket långt mail. Men jag har haft en lång dag också...

/Fredrik Persson