Problem med globala KDE-inställningar

Har någon något tips om följande?

Jag använder globala KDE-inställningar satta i KDEDIRS-environmentvariabeln
för alla användare (VNC och lokalt) på min hemmaburk.

Alla kör plastik som stil. Jag har provat både med och utan låsning på värdet.
Problemet är att de program som använder qt men inte kdelibs ändå får
keramikutseende. Jag har justerat /etc/qt3/qtrc utan resultat. Och om jag kör
qtconfig så säger den först att stilen är "unknown", men om jag då sätter
"Plastik" så slår det över till plastik för den aktuella sessionen och
användaren, men går sedan tillbaks till att säga "Unknown" och visa keramik.

qtconfig säger också "KThemeStyle cache seems corrupt!" men jag tror att det
meddelandet är nyare än problemet..

Tacksam för alla tips!

 /Calle