Sendmail problem

Hej !

Jag har ett problem som jag bara inte kan förstå.

Sendmail 8.12.9 är installerat och konfigurerat för SMTP AUTH vilket
fungerar bra från min w2k burk som är på samma lan som sendmailservern dvs
innanför en brandvägg.
Försöker jag däremot skicka från en extern host får jag relaying denied och
om jag kikar i loggarna så ser det inte ut som om den ens försöker
authentiera.
Samma om jag kör telnet till port 25 så ser det ut så här internt ifrån.

220 debian.xxxx.se ESMTP Sendmail 8.12.9/8.12.9/Debian-1; Tue, 10 Jun 2003
13:17:20 +0200; (No UCE/UBE) logging access from: debian(OK)-root@debian
[127.0.0.1]
ehlo localhost
250-debian.xxxx.se Hello root@debian [127.0.0.1], pleased to meet you